Vlaams Energie- en Klimaatagentschap Ondernemingsloket
U vindt hier een overzicht van steunmaatregelen, uitbatingsvoorwaarden en rapporteringen binnen het thema energie en klimaat die mogelijk relevant zijn voor uw onderneming.
TYPE
OVERHEIDSINSTANTIE
VEKA
Exploitanten van broeikasgasinstallaties (BKG-installaties) aan wie kosteloos emissierechten worden toegewezen, moeten elk jaar een geverifieerd rapport over de activiteitsniveaus (ALC - Activity Level Changes) van het voorgaande jaar indienen.
Het baseline datarapport wordt gerapporteerd door exploitanten van broeikasgasinstallaties (BKG-installaties) aan het begin van een nieuwe toewijzingsperiode en kan aanleiding geven tot het verkrijgen van kosteloze toewijzing van emissierechten.
Het monitoringmethodiekplan beschrijft in detail hoe de activiteitsniveaus van een broeikasgasinstallatie (BKG-installatie) gemonitord zal worden (in kader van het verkrijgen van kosteloze toewijzing van emissierechten).
Elk jaar en uiterlijk op 31 maart moet elke exploitant van een hernieuwbare energie-installatie de nodige gegevens rapporteren aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Uiterlijk op 31 maart moet elke exploitant van een houtverbrandingsinstallatie de nodige gegevens rapporteren aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Jaarlijks en uiterlijk op 31 maart moet elke exploitant van een WKK of hernieuwbare energie-installatie de nodige gegevens rapporteren aan het Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Een onderneming, vrij beroep of natuurlijk persoon die een investering uitvoert, kan onder bepaalde voorwaarden een percentage van de aanschaffings- of beleggingswaarde van de investeringen aftrekken van de belastbare winst.
Sinds 1 april 2026 zijn zonnepanelen verplicht op gebouwen waar de elektriciteitsafname hoger is dan 1 gigawattuur per jaar. Het zijn de eigenaars, erfpachters en opstalhouders van gebouwen met zo’n afnamepunt die onderworpen zijn aan de verplichting. Voor overheidsgebouwen ligt de drempel op 250 megawattuur per jaar.
Beheerders van een waterstofnet, producenten en verbruikers van waterstof zijn verplicht om elk jaar uiterlijk op 31 maart aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) te rapporteren over productie, verbruik, opslag en transport van waterstof van het afgelopen gegevensjaar.